پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204263
خاويار ايران گرانترين خاويار جهان
تاریخ انتشار : 1394/11/19 10:08:04
نمایش : 914
دبيرکل اتحاديه صادرکنندگان آبزيان گفت: خاويار ايراني 100 يورو گرانتر از خاويار هاي ديگر است .
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، علي اکبر خدايي دبير کل اتحاديه صادرکنندگان آبزيان در خصوص صادرات انواع آبزيان گفت: درآمد کل صادرات کشور در سال گذشته از حوزه آبزيان 300 ميليون دلار بوده است.

 

وي افزود: از کل درآمد 300 ميليون دلاري آبزيان 700 هزار دلار مربوط به صادرات خاويار بوده و اين در حالي است که در سال 73 سهم صادرات خاويار به تنهايي 70 ميليون دلار بوده است.

 

دبيرکل اتحاديه صادر کنندگان آبزيان گفت:دليل اصلي کاهش صادرات خاويار محدوديت منابع طبيعي به اين محصول گرانبها بوده و شيلات تلاش کرده در اين سالها کاهش صادرات خاويار با افزايش صادرات ديگر آبزيان جبران کند.

 

** صادرات ميگو به بزرگترين کشور توليد کننده

 

خدايي با اشاره به اينکه يک سوم ميگوي دنيا در کشور چين توليد مي شود افزود: با اين حال چين يکي ازمهمترين مشتري هاي ميگوي ايران در جهان است و علت اصلي اين امر کيفيت خوب محصول ميگوي کشور بوده است.

 

دبير کل اتحاديه صادر کنندگان آبزيان در ادامه افزود: يکي ديگر از دلايل صادرات ميگو به چين اين است که چيني ها ميگوي ما را بسته بندي و فرآوري کرده به ساير کشورها صادر مي کنند.

 

وي همچنين با اشاره به افت 25 درصدي ارزش افزوده صادرات آبزيان در اثر تحريم اذعان داشت: با برداشته شدن تحريم ها مطمئنا ميزان صادرات اين محصول افزايش خواهد يافت.

 

**خاويار ايراني 100 يورو گرانتر از ساير خاويارها در جهان است

 

دبيرکل اتحاديه صادر کنندگان آبزيان گفت: اولين کشور وارد کنند محصولات آبزيان از ايران، عراق است که عمده محصول صادراتي به اين کشور ماهيان کپور است.

 

خدايي در ادامه افزود: مشتري دوم واردات آبزيان از ايران چين و بعد از آن کشورهاي حوزه خليج فارس هستند و در مجموع به 40 کشور دنيا صادرات داريم.

 

وي اظهار کرد: عمده محصول صادراتي به کشور هاي اروپايي خرچنگ آب شيرين و خاويار است و خاويار با برند ايراني،100 يورو گرانتر از ساير خاويارها در اروپا معامله مي شود.

 

** بالا بردن سطح فرهنگ مصرف آبزيان در جامعه يک ضرورت اجتناب ناپذير

 

دبير کل اتحاديه صادر کنندگان آبزيان با اشاره به افزايش روز افزون توليد جهاني گفت: درنتيجه افزايش توليد، قيمت ها کاهش يافته و در نتيجه صادرات آبزيان براي کشور ما سخت تر از گذشته خواهد شد.

 

وي همچنين تاکيد کرد: با توجه به رشد جمعيت و بهبود فرهنگ غذايي ناخود آگاه جامعه به سمت غذاي سالمتر و با کيفيت بهتر خواهد رفت.

 

خدايي افزود: با توجه به ارز بري بالاي صنعت طيور و دامپروري درکشور ناخودآگاه مجبور به افزايش توليد آبزيان در داخل خواهيم بود.

 

دبير کل اتحاديه صادر کنندگان آبزيان عنوان کرد: بنابراين دولت بايد برنامه مدون و از پيش تعيين شده اي براي فرهنگ سازي مصرف ماهي و ميگو در جامعه ايراني داشته باشد تا سرانه حداقلي 10 کيلو براي هرنفر را افزايش دهد.

 

وي گفت: بايد به مصرف کنندگان در جامعه ثابت کنيم که ميگو و ماهي غذا هاي گراني نيستند و با حداقل هزينه مي توان يک غذاي دريايي سالم و مغذي را تهيه کرد.

 

خدايي با اشاره به اينکه در سالهاي اخير برنامه هاي ضعيفي در جهت فرهنگ سازي مصرف آبزيان در جامعه اجرا شده افزود: درحال حاضر اتحاديه صادرکنندگان برنامه هايي از قبيل فرهنگ سازي در مدارس برگزاري جشنواره هاي فرهنگي و همچنين اعطاي مدرک دوره آموزش طبخ آبزيان به آشپزان در دست اجرا دارد.

 

دبير کل اتحاديه صادر کنندگان آبزيان تاکيد کرد: اميدواريم با اجراي برنامه هاي کلان در زمينه فرهنگ سازي مصرف آبزيان، درآينده نزديک شاهد ارتقاي مصرف اين محصول در جامعه  ايران باشيم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html